Wingerstraat 23, 3390 Sint-Joris-Winge
 www.ritam.be - info@ritam.be - tel. 016/47 10 59
BTW: BE0841.638.910  /  IBAN: BE95 7310 2196 9158  /  BIC: KREDBEBB

 
Thema opleiding / Vormen en coachen op de werkplek

Nieuwe medewerkers moeten hun job nog onder de knie krijgen. Ook ervaren medewerkers moeten regelmatig nieuwe vaardigheden verwerven of kennis opdoen. U bent als trainer of coach hun aanspreekpunt voor deze nieuwe taken. Hierbij is motivatie, feedback, helderheid en efficiënte belangrijk. Want u wilt toch ook dat uw medewerkers zo snel mogelijk, zo graag mogelijk en zo goed mogelijk hun nieuwe taken opnemen?

In deze training leert u hoe u instructies ontwerpt en geeft. U leert verantwoordelijkheid nemen en geven. U leert uw medewerkers bij te sturen en aan te moedigen.

Doelgroep:

Iedereen die trainingen verzorgt in concrete werksituaties. Bijvoorbeeld mensen die een collega, stagiair, medewerker of klanten moeten opleiden.

Doelstellingen:

  • Efficiënt en relatiegericht coachen van medewerkers op de werkplek.
  • Een training zelfstandig uitwerken, leiden en evalueren op de werkplaats.
  • Een duidelijke kijk hebben op uzelf als trainer
  • Meer vertrouwen in uw vermogen om een medewerker op te leiden op de werkplek.

Pedagogische aanpak:

In de trainingen “train de trainer” en “werkplekleren” brengen de deelnemers zelf “mini-trainingen” in de groep, van 10 à 15 minuten per deelnemer. De andere deelnemers en de trainer geven hierover feedback. Daarbij komen alle competenties van het trainen aan bod. Dit werkt verrijkend. 

Inhoud van de training:

  • Oriëntatie
    • De functie van opleider-expert op de werkplek analyseren
  • Organisatie
    • Een gesprek voeren met de opdrachtgever
    • De verwachtingen en verworvenheden van de deelnemers onderzoeken
    • Duidelijke afspraken maken rond de training
  • Een trainingssessie ontwerpen en begeleiden
    • De eigen werktaken analyseren, opdelen en ordenen
    • Leerdoelstellingen formuleren
    • Het parcours van de training construeren
    • Geschikte leermethoden kiezen en toepassen, leersituaties opzetten op de werkplek
    • volwassenen motiveren in de training
  • De opvolging van het geleerde in de werksituatie verzekeren
    • Het proces van alterneren tussen training en stage beheren
    • Strategieën toepassen om de transfer van het geleerde in de praktijk te bevorderen
    • De training evalueren
  • Betere communicatie
    • De communicatie optimaliseren
    • Constructieve feedback geven
    • Didactische hulpmiddelen kiezen en toepassen
    • Omgaan met een groep
    • De principes van coaching toepassen

Duur: 2 of 3 dagen
Een 3e  trainingsdag verdiept de verschillende onderwerpen van de cursus.